Gedragscode vrijwilligers Voor Elkaar in Arnhem
Praktische instructie voor vrijwilligers Voor Elkaar in Arnhem
Wat beschrijft deze gedragscode?
Voor Elkaar in Arnhem heeft deze gedragscode vastgesteld. De gedragscode richt zich op het voorkomen en tegengaan van ongewenst gedrag, zoals agressie, racisme, seksuele intimidatie, leeftijdsdiscriminatie en het respecteren van ieders levensbeschouwelijke opvattingen.
Voor Elkaar in Arnhem vindt het belangrijk te omschrijven welk gedrag van (vrijwillige) medewerkers, samenwerkingspartners en klanten verwacht wordt en welk gedrag ongewenst is.
In alle klantcontacten staat de behoefte van de klant centraal. Dit vraagt een goede houding en sociale vaardigheden afgestemd op de klant.
Deze gedragscode vind je op de website van Voor Elkaar in Arnhem en in de wijklocaties van waaruit wijkcoördinatie fysiek wordt uitgevoerd. We verwachten dat iedereen zich houdt aan de afspraken uit deze gedragscode. Iedereen kan op het bestaan en de inhoud van de gedragscode gewezen worden. De gedragscode is gedeeld met de partners in de wijken waarmee we samenwerken.
Afspraken rondom corona
Iedereen werkt volgens de dan geldende richtlijnen van het RIVM.
Met welke vragen kunnen mensen bij Voor Elkaar in Arnhem terecht?
Voor Elkaar in Arnhem wordt ingezet bij vragen in de informele zorg en ondersteuning. Vragen worden neergelegd bij netwerkorganisaties die met vrijwilligers werken of bij vrijwilligers die zich bij Voor Elkaar in Arnhem hebben aangemeld.
Vrijwilligers zijn niet inzetbaar bij Algemene Dagelijkse Levensverichtingen (ADL) en medische handelingen. Samen wandelen doen we wel.
Voorwaarden om een vrijwilliger in te kunnen zetten:
- De vrijwilliger komt in een veilige situatie terecht: er is geen sprake van agressief gedrag of middelengebruik.
- Er is mogelijkheid tot communicatie tussen de vrager en de vrijwilliger
- De vrijwilliger heeft geen verantwoordelijkheid voor toediening van medicijnen
- De vrijwilliger hoeft geen ADL handelingen uit te voeren, zoals persoonlijke verzorging en het toedienen van voeding
- Er is geen sprake van een ‘ingewikkelde vraag’, zie hiervoor de volgende paragraaf
Gedragscode
1 Privacy
- Ga zorgvuldig om met de privacy van de vrager. Noem dus nooit een naam en adres als je aan derden iets vertelt over de jouw vrijwilligerswerk.
- Maak duidelijke en heldere afspraken met de vrager en houd je hier ook aan. Communiceer op een prettige en duidelijke manier met de vrager en vraag of deze jou begrepen heeft.
- Hoe Voor Elkaar in Arnhem om gaat met jouw gegevens, vind je in onze Privacyverklaring.
2 Grenzen
- Geef duidelijk aan welke ondersteuning je biedt, zo voorkom je dat je overvraagd wordt.
- Geef geen privégegevens door, zoals je adres, om eventueel claim- of grensoverschrijdend gedrag te voorkomen.
- Als een vrager jouw nummer heeft, kan het gebeuren dat deze rechtstreeks contact met jou opneemt met een verzoek. Verwijs de hem/haar dan terug naar het algemene nummer. Zo houden we inzicht in de vragen en voorkom je dat jij als vrijwilliger steeds meer klussen op je schouders krijgt.
- Controleer bij een technische klus of de materialen die je gebruikt goed en betrouwbaar zijn. Zowel jouw eigen materialen als de materialen van de vrager. Je kunt hierbij denken aan onveilige trappen, kapotte snoeren of erg zware materialen die je moet verplaatsen, etc.
- Bij vragen of twijfel kan je natuurlijk altijd contact opnemen met het algemene nummer van Voor Elkaar in Arnhem.
3 Ongewenst gedrag
- Ongewenst gedrag kan voorkomen op verschillende gebieden, zoals:
- communicatie (taalgebruik);
- financiën (geld vragen voor diensten);
- bejegening (discriminatie, onbeleefdheid);
- privacy (in kasten snuffelen, ongevraagd papieren inzien, ongevraagd foto’s maken), etc.
- Ongewenst gedrag kan en mag niet geaccepteerd worden, niet van de vrijwilliger en niet van de vrager. In dit geval neem je altijd contact op met Voor Elkaar in Arnhem. Hiervoor is een speciale contactpersoon. Dit is Jan Jacobs. Hij is bereikbaar via 06-11781074 of mail jjacobs@swoa.nl.
- Maak je je als vrijwilliger zorgen over iets in de thuissituatie van een vrager? Neem dan contact op met het algemene nummer van Voor Elkaar in Arnhem.
- Let erop dat je de ander niet onnodig of ongewenst aanraakt of vastpakt.
- Deel niet ongevraagd al te intieme details.
- Als de vrager minderjarig is, vraag je voor uitvoering van de vraag altijd toestemming aan de ouders.
4 Vrijwilligerswerk en financiën
- Als vrijwilliger heb je recht op reiskostenvergoeding, omdat wij vinden dat een vrijwilliger zijn tijd geeft aan iemand en daar geen kosten voor hoeft te maken. De vrager is hiervan op de hoogte en hoort je deze vergoeding te betalen op het moment dat je ondersteuning biedt. De reiskostenvergoeding kan bestaan uit de vergoeding van een buskaart, eventuele parkeerkosten of een vergoeding van € 0,28 per kilometer.
- Als een vrager jou na uitvoering van een klus iets wil geven, mag je dat in principe niet aannemen. Als dit gaat over een klein afrondend bedrag is het niet erg; het geeft de vrager soms een goed gevoel. Dit is alleen als het je aangeboden wordt. Als iemand vraagt wat men je moet betalen, dan is het uitgangspunt dat het niets kost, behalve natuurlijk de onkostenvergoeding.
5 Verzekering
Gemeente Arnhem heeft voor alle Arnhemse vrijwilligers een collectieve verzekering afgesloten. Dit is een ongevallen-, ongevalleninzittenden- en persoonlijke eigendommenverzekering, (verkeer)aansprakelijkheidsverzekering en een rechtsbijstandverzekering. In de meeste gevallen wordt eerst gekeken of de eigen verzekering van de vrijwilliger ingezet kan worden. Zo niet, dan kan er gebruik gemaakt worden van de gemeenteverzekering.
Voor Elkaar in Arnhem ondersteunt je als je gebruik moet maken van de gemeenteverzekering. Je neemt in dit geval contact op met Jan Jacobs, de contactpersoon van Voor Elkaar in Arnhem. Hij is bereikbaar via 06-11781074 of mail jjacobs@swoa.nl.
6 Verantwoording & AVG
De organisatie Voor Elkaar in Arnhem is verantwoordelijk voor de match die gemaakt wordt tussen vrijwilliger en vrager. Zij fungeert ook als aanspreekpunt als er meldingswaardige zaken zijn. Voor Elkaar in Arnhem kan dan ook inspraak hebben in de manier van bejegening naar de vrijwilliger.
Werkinstructie & aandachtspunten voor vrijwilligers van Voor Elkaar in Arnhem
- Neem je identiteitsbewijs mee zodat je deze eventueel kunt laten zien als een vrager erom vraagt. Geef nooit een kopie.
- Neem bij twijfel of andere vragen contact op met Voor Elkaar in Arnhem, (026) 3127702, bereikbaar van 10 tot 16 op werkdagen.
- Het kan prettig zijn om van tevoren contact te hebben met degene die ondersteuning vraagt. Bijvoorbeeld om af te spreken wanneer je komt, voor het samenstellen van een boodschappenlijstje, de vraag even door te spreken, of gewoon voor het gevoel dat je elkaar al een beetje kent.
- Maak afspraken zoveel mogelijk maken via whatsapp beeldbellen zodat jullie elkaar al een keer gezien hebben.
- Sta nooit onverwachts bij iemand voor deur maar zorg voor een duidelijke afspraak.
- Structurele hulp loopt via partners in de stad. Zij maken de afspraken wat betreft proeftijd. Indien structurele hulp in de vorm van wandelen en boodschappen via een Voor Elkaar in Arnhemvrijwilliger wordt ingezet dan vragen we de vrijwilliger om na twee maanden contact op te nemen met de wijkcoördinator en het vrijwilligerswerk en de inhoud te bespreken.
- Laat iemand in je netwerk weten dat je met een buurtgenoot een afspraak hebt en waar je bent.
- Indien je signalen opvangt dat er meer aandacht nodig is of er spelen andere zaken: altijd contact opnemen met Voor Elkaar in Arnhem. Je kunt mailen naar info@voorelkaarinarnhem.nl of bellen naar 026-3127702 tijdens werkdagen van 10 tot 16 uur.
Boodschappen doen:
- Spreek van tevoren af hoe je de terugbetaling regelt. Laat de betaling zoveel mogelijk lopen via een tikkie of ander betaalverzoek. Dat betekent dat je de boodschappen zelf voorschiet en achteraf laat betalen. Heeft de hulpvrager geen mogelijkheid voor het betalen via een tikkie of betaalverzoek, vraag dan het geld aan je over te maken. Zorg dat je bankgegevens (op een briefje o.i.d.) bij de hand hebt zodat je die kunt overhandigen.
- Neem nooit een pinpas of portemonnee mee van de hulpvrager, ook niet als die er bij je op aandringt. Vraag of iemand contant geld in huis heeft om achteraf te betalen, zo niet vraag of iemand een tikkie kan ontvangen en betalen, zo niet, vraag of een familielid, mantelzorger of thuiszorgmedewerker jouw tikkie kan ontvangen en afhandelen. Overhandig na afloop de bon.
- Vraag de vrager het geld in een envelop te doen, geef die na afloop weer terug met het wisselgeld. Zorg dat je van tevoren weet hoeveel geld er in de envelop zit.